CNV Schoonmaak helpt Indonesische collega's

Huishoudelijk werkers in Indonesië hebben niet alleen te maken met veel te lange werktijden en een veel te hoge werkdruk. Gedwongen werk en (seksuele) intimidatie zijn helaas geen uitzondering. CNV Schoonmaak ondersteunt hen door een trainingsproject via CNV Internationaal. De trainingen zijn gefinancierd uit een bijdrage vanuit de cao voor de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. CNV bestuurder Jan Kampherbeek: “Het is heel belangrijk dat we dit project steunen, want het gaat vaak om ernstige misstanden en deze kwetsbare vrouwen hebben nauwelijks enige rechtsbescherming.” 

CNV Internationaal werkt in Indonesië samen met JALA. JALA komt speciaal op voor de belangen van huishoudelijk werkers, helpt hen om zich te organiseren en traint hen om voor hun rechten op te komen. Om er voor te zorgen dat ze een contract kunnen krijgen en meer dan het minimum loon betaald krijgen. Verder spreekt JALA met de overheid om de wetgeving te verbeteren, zodat huishoudelijk werkers ook recht krijgen op sociale zekerheid. 

Kaderleden getraind om collega's te helpen

Dankzij de steun vanuit de cao voor de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche zijn inmiddels 760 huishoudelijk werkers georganiseerd via JALA. Meer dan 225 huishoudelijk werkers zijn actief (kader)lid geworden en getraind in het oplossen van problemen van hun collega’s, zij kunnen inmiddels ook dankzij de trainingen juridisch advies geven. Zo kunnen zij weer andere huishoudelijk werkers helpen als die onterecht zijn ontslagen, geen contract hebben gekregen of onderbetaald worden.

"Ik had nooit vrij en mocht zelfs niet naar buiten. Ik sliep in het berghok. Praten mocht niet. Ik was verplicht om een pyjama te dragen." (Mortini)

 “Ik werk al sinds mijn 15e in de huishouding", vertelt Mortini (37). In mijn laatste baan verdiende ik 21 euro per maand. Ik had nooit vrij en mocht zelfs niet naar buiten. Ik mocht niet praten en was verplicht om een pyjama te dragen omdat mijn baas niet wilde dat ik betere kleren dan hen zou dragen. Ik had geen kamer voor mezelf, maar sliep in het berghok. Ik wilde terug naar mijn ouders, maar ik kreeg geen toestemming. Uiteindelijk zijn mijn ouders me komen ophalen.

Ik ben heel blij met JALA. Dankzij JALA heb ik geleerd dat ik rechten heb. Jala kan je helpen als je in de problemen zit. Mijn droom is dat ik vrije dagen zou hebben, ook op feestdagen en een normale werkdag van 8 uur."

Ik moest 14 uur per dag werken. Mijn baas was handtastelijk. (Yuli)

 "Ik ben werk al sinds mijn 17e als huishoudelijk werker", vertelt Yuli Maheni. "In mijn vorige baan moest ik 14 uur per dag werken. Ik sliep maar 5 uur per nacht. Toen mijn baas ook nog handtastelijk werd, heb ik ontslag genomen. Maar daarna duurde het nog een jaar voor ik mijn loon kreeg.

Samen met een vriendin ben ik actief geworden voor JALA. Jala komt in actie als er problemen zijn. Ik heb er geleerd hoe ik met mijn baas kan praten over problemen en mijn rechten. We zijn op verschillende plekken teams van JALA gestart. Maar er moeten echt nog meer teams bij komen. Alleen dan kunnen we er zijn wanneer huishoudelijk werkers hulp nodig hebben, 

Ik hoop dat mijn regering de internationale conventie 189 van de Internationale Arbeidsorganisatie ILO, die de arbeidsstandaarden vaststelt voor huishoudelijk werkers, gaat goedkeuren, zodat we meer  rechten krijgen als huishoudelijk werkers.

Gelukkig heb ik het tegenwoordig beter. Ik ben getrouwd en heb een baby van 8 maanden.  Ik heb nu werk bij 5 huizen en werk 6 dagen per week, 5 uur per dag. Helaas heb ik nog steeds maar bij één baas een contract." 

Yuli Maheni (42)


De werksituatie van huishoudelijk werkers maakt hen kwetsbaar voor misbruik. Dwangarbeid is helaas geen uitzondering. Teken daarom ook de oproep aan landen om het internationaal protocol tegen slavernij en dwangarbeid te ratificeren.


Cookies op cnvinternationaal.nl

Deze website maakt gebruik van cookies. Wat betekent dit?

Wij gebruiken cookies om het gebruiksgemak voor onze bezoekers te verhogen en een gepersonaliseerd ervaring te bieden aan elke gebruiker. Door middel van cookies onthouden we uw voorkeuren en meten we gebruikersinteractie. Een cookie kan geen persoonlijke informatie bevatten, zoals een telefoonnummer of e-mailadres, zodoende kunnen cookies dus niet gebruikt worden voor ongevraagde telemarketing of e-mail nieuwsbrieven. Meer informatie over cookies vindt u in ons cookie beleid.

Ik ga akkoord