DonerenNieuwsbrief
HomeThema'sInternationale productieketensMVOIMVO Stappenplan voor bedrijven

Stap 5: communiceer openlijk en rapporteer periodiek

STAP 5: communiceer openlijk en rapporteer periodiek

Het bespreekbaar maken van de risico’s en de gevolgen in de handelsketen kan ongemakkelijk zijn. Maar wees transparant over de IMVO-activiteiten en communiceer over alle stappen in het jaarverslag. Op deze manier is samenwerking mogelijk en kan er constructief gewerkt worden aan een oplossing.

Risico’s, de inspanningen die er zijn gedaan om risico’s te vermijden en/of de gevolgen op te lossen, de uitdagingen... Helder communiceren is belangrijk. Dit kan via de website, jaarrapporten en/of duurzaamheidsverslagen en misschien zelfs wel direct via het product.

IMVO is een proces van continue verbetering. Eerlijke en transparante communicatie heeft veel bedrijven voordelen opgeleverd in de vorm van een positief imago en een toegenomen ‘gunfactor’ bij klanten, zowel wat betreft overheidsaanbestedingen als bij particuliere consumenten.

Best practices

  • HEMA heeft de ambitie om per 2022 alle hout en papier producten FSC® gecertificeerd te hebben. Lees hier het duurzaamheidsverslag van HEMA 2018
  • ACTION heeft een duurzaamheidsbeleid wat focust op ethisch inkoopbeleid, onder andere door verantwoord inkopen van katoen (via Better Cotton Initative) en houtproducten en verantwoord chemicaliënbeleid
  • Het MKB en familiebedrijf Voortman Kantoormeubel bv heeft een duurzaamheidsverslag gepubliceerd die kijkt naar milieu en sociale aspecten ook in de keten.
  • Stora Enso van origine Scandinavisch, focust zijn duurzaamheidsstrategie op innovatie en oplossingen vanuit hout en biomassa.
  • Het Finse Metsa groep uit de houtindustrie publiceerde een uitgebreid duurzaamheidsverslag
  • Sodra  geeft goede voorbeelden over publiceren en communiceren over duurzaamheid

Handige tools

UNGP Reporting Framework
Gebruik het internationaal erkende UNGP reportingframeworkvoor verslaglegging.

Webinars