DonerenNieuwsbrief
HomeOns werk

Veiliger taxi motos dankzij cao

Dankzij een bijdrage uit de CAO Stads- en streekvervoer die is afgesloten door CNV Vakmensen wordt het werk van taxi-moto rijders in het Afrikaanse Kameroen  minder gevaarlijk. Bij verkeersongelukken komen er elke maand minstens 6 taxi moto rijders om het leven. Een helm of een hesje hebben ze meestal niet. En ze zijn ook niet verzekerd tegen ongevallen. De meeste taxi-moto rijders kennen de verkeersregels nauwelijks. En van hun rechten en plichten zijn ze ook niet op de hoogte. Flaubert Moussolé van de transportbond van vakbondsorganisatie USLC in het Afrikaanse land wil daar verbetering in brengen. Met een bijdrage uit de CAO afspraken over Internationale Collegialiteit is hij bezig een rijschool te starten. In totaal zijn er alleen al in de grootste stad Doualé wel 20.000 taxi moto rijders. Waarom zoveel? ‘Een vaste baan is bijna niet te vinden in Kameroen’, vertelt Moussole. ‘Om toch in hun levensonderhoud te voorzien werken veel mensen als straatverkoper of taxi moto rijder. Zonder helm of hesje
‘De meeste taxi moto rijders hebben zelf geen motor. Die huren ze weer van lokale werkgevers. Om genoeg te verdienen, moeten ze vaak veel te lang achter elkaar rijden. Helm en hesje hebben ze vaak niet, of ze gebruiken het niet. En ze zijn ook niet verzekerd bij ongevallen of voor ziektenkosten. Doet de overheid daar dan niets aan? ‘Jawel’, antwoord Flaubert Moussolé, ‘de overheid probeert het verkeer wel veiliger te maken. Zo moeten taxi moto rijders een rijbewijs hebben en een helm dragen. Maar de regels worden toch niet of nauwelijks nageleefd.

3.500 van die taxi moto rijders kunnen dankzij de afspraken over Internationale Collegialiteite in de CAO voor Stads-en Streekvervoer lessen volgen op de rijschool van de USLC. Er is een lokaal beschikbaar waar de trainingen gehouden kunnen worden. Wat de USLC wil bereiken met de rijschool?
  • Het aantal ongevallen moet teruggedrongen worden met 20% door training in verkeersregels en het beschikbaar stellen van helmen. 
  • Doordat de taxi moto rijders zich organiseren in de vakbond kunnen zij hun rechtspositie verbeteren en leren wat hun rechten en plichten zijn. Samen kunnen zij overleggen met de werkgevers over hun werktijden. Samen kunnen zij overleggen met de politie als er problemen zijn.
Taxi-moto rijders trainen elkaar tijdens het wachten
‘Uiteindelijk is het de bedoeling om een kettingreactie op gang te brengen met de trainingen,’ besluit Flaubert Moussolé. ‘De taxi moto rijders die meedoen aan de training op de rijschool worden niet vrijblijvend opgeleid. De bedoeling is dat zij hun kennis en vaardigheden weer doorgeven aan andere rijders. Daar is tijdens het wachten op klanten vaak alle tijd voor.  
CAO afspraken over internationale collegialiteit (IC CAO)? Wat dat is en hoe dat werkt.

Publicatiedatum 18 01 2011