DonerenNieuwsbrief
HomeOns werk

Op zoek naar de lekkerste pindakaas

Er zit heel wat oneerlijkheid in ons dagelijks voedsel verborgen. Daarom beoordeelt Fairfood supermarktproducten op hun fairness. Fairfood stuurde 1600 vragenlijsten naar 450 bedrijven. CNV Internationaal werkte mee aan deze vragenlijst die uitgaat van internationale normen. Doel is om van zoveel mogelijk voedingsmiddelen uit te zoeken of ze fair of unfair zijn.

Gekeken wordt naar het loon van werknemers, gezonde arbeidsomstandigheden, vakbondsvrijheid, kinderarbeid en milieuvervuiling. Met die informatie kun jij een bewuste keus maken in de winkel. Weet jij wat je koopt?
Op de website van Fairfood staat al een lijst van bijna 1200 boodschappen. Zo kun je zelf direct zien hoe het zit met jouw favoriete koffiepads of ontbijtkoek. Samen die ook nog lekker als je kijkt naar hoe ze gemaakt en verhandeld zijn? Als individuele consument kun je dat moeilijk beoordelen. Daarom is dit onderzoek opgezet.  Pindakaas
Fairfood onderzoekt dit jaar 100 productgroepen van gemiddeld 16 merken. In 2007 is onder andere de pindakaas aan de beurt. Wat gebeurt er voordat de pindakaas van Euro Shopper, C1000, Calvé, Skippy of Pindy bij jou op de eettafel staat? De concurrentie moet bedrijven stimuleren zich te onderscheiden door hun producten steeds eerlijker te maken. Met als positief gevolg dat de fairness lat in de supermarkten steeds hoger komt te liggen. De uitslag van het fairness onderzoek 2007 staat eind juni op fairfood.org.

Publicatiedatum 28 03 2007