IC CAO Project sociale zekerheid buschauffeurs

Levensgevaarlijk verkeer, slecht onderhouden bussen, geen vast werk, geen vaste werktijden, weinig inkomen en geen ziektekostenverzekering. Dat is in het kort de werksituatie van buschauffeurs in Benin. Omstandigheden die niet een twee drie te verbeteren zijn.

Toch heeft vakbond COSI in Benin zich met succes ingezet om het voor  buschauffeurs mogelijk te maken lid te worden van het ziekenfonds. Een project dat mogelijk is gemaakt mede dankzij een bijdrage uit de Nederlandse CAO voor het busvervoer.

Buschauffeur Firmin Tokin, een van degenen die nu een ziektenkostenverzekering heeft, vertelt over zijn werk.

Vast werk?

Buschauffeur Firmin Tokin: Wij hebben als buschauffeur geen vast werk. Ik rij dit traject voor de eigenaar van de bus. Maar als ik ziek wordt heb ik pech, dan ben ik mijn werk kwijt. Voor mij 10 anderen.

Openbaar vervoer?

Veel "openbaar vervoer" over kortere afstanden gebeurt met taxibusjes zoals deze. Alleen voor de lange afstanden zoals ritten naar buurlanden of steden in het binnenland worden bussen ingezet.

Gevaarlijk werk?

Voor ons zijn verkeersongelukken onderweg een groot risico, vertelt Firmin. Veel mensen kennen de regels niet of houden zich er niet aan. De bussen zijn oud en hebben veel mankementen. Het zijn meest afgedankte bussen die in Afrika terechtkomen, ja ook uit Nederland.

Je eigen bus?

De chauffeurs zijn niet in dienst bij een busbedrijf. Ze huren een busje en rijden dan een bepaald traject. Vaak zijn die busjes heel oud. Bovendien is er veel slijtage en schade door de slechte wegen. De chauffeurs dromen ervan om zelf een busje te kopen. Maar meestal verdienen ze te weinig om te kunnen sparen.

Arbeidsomstandigheden, gezondheid?

Dit is een "Benzinestation" voor bromtaxi's. In Cotonou, de hoofdstad van Benin, rijden wel 72.000 bromtaxi's. Ze worden "Zemidjans" genoemd, wat zoiets betekent als "haal me op en breng me snel".  Gevaarlijk werk, er gebeuren veel ongelukken. Pas sinds kort is een helm - voor de bestuurder dan - verplicht.

Last van je rug?  Ja dat is een probleem wat alle chauffeurs overal ter wereld wel kennen denk ik, zeker op lange ritten naar Nigeria. En voor je longen is dit werk ook niet zo best, met al die uitlaatgassen van oude auto's. 

Rustplek onderweg?

Een rustplek voor de chauffeurs is er meestal niet bij de stations. De gemeente wijst een standplaats aan maar meer is er niet. 

Benin Cotonou Bohicon standplaats

Bescherming tegen zon en regen

Dankzij de bijdrage uit de CAO stads- en streekvervoer konden er afgelopen jaar ook op 2 plekken een fatsoenlijk afdak met daarbij 2 toiletten gerealiseerd worden. 

Toiletten bij de standplaats Calavi

De chauffeurs zijn erg blij met de toiletten die op 2 plekken gerealiseerd werden dankzij dit project. 

Agressie?

Als chauffeur heb Firmin Tokin zelf niet zoveel met agressie te maken. "Degene die de kaartjes verkoopt, heeft daar meer last van. Die heeft immers direct met de klanten te maken."


Ziekenfondskaart

Een feestelijk, betekenisvol moment. Vakbondsleider Noel Chadare  overhandigt de inschrijfbewijzen aan de chauffeurs. Uiteraard moeten de chauffeurs zelf de premie betalen, wat niet meevalt omdat de inkomsten laag zijn en het werk onzeker is. 

Sociale zekerheid?

Firmin Tokin: Dit project betekent heel veel voor ons. Dat we nu de kosten van medische zorg vergoed krijgen geeft me heel veel rust. Zeker omdat mijn gezin meeverzekerd is. Ons werk is heel gevaarlijk. Er gebeuren veel ongelukken. 

Cookies op cnvinternationaal.nl

Deze website maakt gebruik van cookies. Wat betekent dit?

Wij gebruiken cookies om het gebruiksgemak voor onze bezoekers te verhogen en een gepersonaliseerd ervaring te bieden aan elke gebruiker. Door middel van cookies onthouden we uw voorkeuren en meten we gebruikersinteractie. Een cookie kan geen persoonlijke informatie bevatten, zoals een telefoonnummer of e-mailadres, zodoende kunnen cookies dus niet gebruikt worden voor ongevraagde telemarketing of e-mail nieuwsbrieven. Meer informatie over cookies vindt u in ons cookie beleid.

Ik ga akkoord