Sta eens stil bij de makers

Wereldwijd worden textielarbeiders uitgebuit. Van 22 tot 24 september maken consumenten zich sterk in de TOGETHERWESPEAK campagne. CNV Internationaal sluit zich aan bij deze campagne


Om te beginnen staan we op vrijdag 22 september, #blackoutfriday, echter stil. We zwijgen bij het lijden van vrouwen die niet veilig zijn op hun werkplek in kledingfabrieken, die kampen met intimidatie, discriminatie en geweld op de werkvloer. We staan stil bij werknemers in zoveel bedrijven die niet vrij zijn om zich te organiseren en om lid te worden van een vakbond.

Het kan anders!

Daags daarna, 23 september, laten we samen  de stem van de kledingmakers horen

We laten ook horen dat het anders kan, dat er bedrijven en fabrieken zijn die wél goed bezig zijn en willen werken aan veilige arbeidsomstandigheden.

Laat je stem horen

We vragen consumenten vanaf 23 september ook hun stem te laten horen op sociale media door aan te geven dat zij kiezen voor eerlijk gemaakte kleding. 

Met de hashtags #TOGETHERWESPEAK en #EERLIJKEKLEDING plus een herkenbare foto van  een kledinglabel vraag je je favoriete kledingmerk transparant te zijn over de arbeidsomstandigheden waaronder hun kleding is gemaakt. Zet jouw foto en vraag op sociale media en tag jouw favoriete kledingmerk.

CNV bestuurslid Arend van Wijngaarden: “Zo kunnen wij allemaal de stem laten horen van kledingarbeiders uit Cambodja die steeds minder vrij zijn om zich te organiseren."

"We laten ook de stem horen van kledingarbeiders uit Indonesië die met hulp van CNV Internationaal recent een multicompany-cao hebben kunnen sluiten met hun werkgever en hun arbeidsomstandigheden wél zien verbeteren."

"Door als consument uitbuiting op de kaart te zetten, draag je bij aan eerlijke arbeidsomstandigheden.”

Arend van Wijngaarden
CNV bestuurslid


Voorzitter van de werknemersgroep in de ILO en speciaal adviseur van de FNV-voorzitter Catelene Passchier: “Ook in Bangladesh verdienen de kledingarbeiders een schreeuw om aandacht, de vakbonden hebben nog steeds nauwelijks toegang tot fabrieken om hen te organiseren en versterken. Aan de andere kant zijn diezelfde bonden dankzij onze steun en die van de internationale vakbeweging nu betrokken in een tripartite overleg om de arbeidswet te verbeteren, een bewijs dat onze aandacht weldegelijk een verschil maakt.”

De #TOGETHERWESPEAK campagne vindt plaats aan de vooravond van de tweede verjaardag van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen.

Deze 17 doelen vormen samen een agenda tot 2030 op het gebied van armoedebestrijding en milieubescherming, die is aangenomen door de Verenigde Naties op 15 september 2015. 

Het strategisch partnerschap is een initiatief van Fair Wear Foundation, Mondiaal FNV, CNV Internationaal en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Een innovatief programma gericht op verbetering van de arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie.

Cookies op cnvinternationaal.nl

Deze website maakt gebruik van cookies. Wat betekent dit?

Wij gebruiken cookies om het gebruiksgemak voor onze bezoekers te verhogen en een gepersonaliseerd ervaring te bieden aan elke gebruiker. Door middel van cookies onthouden we uw voorkeuren en meten we gebruikersinteractie. Een cookie kan geen persoonlijke informatie bevatten, zoals een telefoonnummer of e-mailadres, zodoende kunnen cookies dus niet gebruikt worden voor ongevraagde telemarketing of e-mail nieuwsbrieven. Meer informatie over cookies vindt u in ons cookie beleid.

Ik ga akkoord