Praktijkvoorbeeld - MVO - CNV Internationaal

een voorbeeld uit de praktijk

Jack Wolfskin in Indonesië

Een voorbeeld van hoe een bedrijf zelf schendingen van arbeids- en mensenrechten tegen kan gaan is het bekende buitensportmerk Jack Wolfskin. Een groot deel van de kleding van Jack Wolfskin wordt gemaakt in de Indonesische fabriek BPG.

De arbeidsomstandigheden van werknemers waren allesbehalve rooskleurig:

  • Overwerk werd niet uitbetaald.
  • Tijdelijke arbeidskrachten kregen minder dan het minimumloon.
  • Er was sprake van (verbale) bedreigingen door leidinggevenden. 
  • (kader)leden van vakbonden werden ontslagen.

Samen met andere afnemers

Jack Wolfskin besloot zelf om hiertegen actie te ondernemen, door:

  • zelf onderzoek in te stellen.
  • contact te zoeken met andere afnemers van deze leverancier, om zo gezamenlijk meer druk uit te oefenen op het management. 

Met als belangrijkste doel: het respecteren van de vrijheid van vakvereniging, zodat werknemers zelf zich kunnen organiseren om de sociale dialoog aan te gaan over betere werkomstandigheden.

Due diligence

De actie van Jack Wolfskin is een voorbeeld van hoe bedrijven invulling kunnen geven aan het due dilligence-concept uit de Ruggie Principes. Van bedrijven wordt verwacht dat zij onderzoeken welke risico’s op het gebied van mensenrechten in hun keten plaatsvinden. Jack Wolfskin heeft samen met Fair Wear Foundation een monitoringsysteem opgezet. Vervolgens zijn de nodige stappen genomen om de schendingen tegen te gaan.

Ook jijzelf als vakbondsbestuurder, kaderlid of OR-lid kunt een bedrijf hierbij te hulp schieten. Minimaal door het bedrijf te ondersteunen bij de onderzoeken of door het bedrijf bijvoorbeeld in contact te brengen met lokale vakbonden ter plaatse.

CNV Internationaal beschikt over veel contacten en kan je adviseren.

Cookies op cnvinternationaal.nl

Deze website maakt gebruik van cookies. Wat betekent dit?

Wij gebruiken cookies om het gebruiksgemak voor onze bezoekers te verhogen en een gepersonaliseerd ervaring te bieden aan elke gebruiker. Door middel van cookies onthouden we uw voorkeuren en meten we gebruikersinteractie. Een cookie kan geen persoonlijke informatie bevatten, zoals een telefoonnummer of e-mailadres, zodoende kunnen cookies dus niet gebruikt worden voor ongevraagde telemarketing of e-mail nieuwsbrieven. Meer informatie over cookies vindt u in ons cookie beleid.

Ik ga akkoord