EERLIJKE KLEDING

Hoeveel kleding hangt er in jouw kast? Elke Nederlander heeft gemiddeld zeventig tot honderd kledingstukken. En kijk eens op de labels in je trui of jas waar die gemaakt is.

Veel kleding die in Nederlandse winkels ligt, komt vaak uit het buitenland waar het onder slechte arbeidsomstandigheden wordt geproduceerd: fabrieksarbeiders maken extreem lange werkdagen, worden zwaar onderbetaald en werken in een onveilige omgeving. 

CNV Internationaal zet zich samen met vakbonden ter plekke in voor verbetering. Ook in Nederland is CNV Internationaal op veel fronten actief voor Eerlijke Kleding. 

Maar ook als consument kun je meer doen dan je denkt! Dat lijkt lastig, daarom hebben we een paar misverstanden op een rijtje gezet.

Misverstanden over Eerlijke Kleding

1. Als individuele consument kan ik er toch niets aan doen

Shoppen mag natuurlijk! Maar je kunt zeker je stem laten horen. De klant is koning(in). Gebruik je macht als consument. Dan kun je de situatie van arbeiders in de kledingfabrieken veranderen. Want merken leveren wat hun klanten vragen. Laat dus weten dat je alleen nog maar kleding wilt kopen die onder goede arbeidsomstandigheden is gemaakt. Hoe meer mensen dat doen, hoe meer de kledingmerken er niet omheen kunnen.

2. Eerlijke Kleding is niet bij mij in de buurt te vinden

Er zijn allerlei manieren om Eerlijke Kleding te vinden en om na te gaan of jouw favoriete kledingmerk zich inspant voor Eerlijke Kleding. CNV Internationaal heeft bijdragen aan deze twee handige tools:

-    Bij Fair Wear kun je handig een eigen lijstje met merken maken.

-    Bij Talking Dress vind je een handige shopgids en een app voor Apple en Android om Eerlijke Kleding in jouw buurt te vinden.

3. Eerlijke Kleding is veel duurder

Het loon van de textielarbeiders is maar een heel klein stukje van de prijs in de winkel. Meestal is dat minder dan vijf procent van de winkelprijs. De prijs van kleding bestaat vooral uit reclamekosten en de winst voor de (tussen)handel. Grote merken geven 25 keer meer uit aan advertenties dan aan lonen! Overigens bleek uit CNV-onderzoek onder jongeren dat zij best wel iets meer willen betalen voor Eerlijke Kleding.

4. Het is niet te controleren of kleding eerlijk is gemaakt

De kledingindustrie is een gigantische industrie. Wereldwijd werken er ruim 47 miljoen vrouwen en mannen. En de productieketen is complex. Onze kleding komt via een route van (onder-) aannemers, inkoopkantoren en importeurs uiteindelijk in de winkelschappen terecht. Dit maakt controle lastig.
Daarom is het belangrijk dat alle betrokken partijen samen werken aan verbetering. Zowel bedrijven als vakbonden en maatschappelijke organisaties moeten vertegenwoordigd zijn. Dit heet een Multi Stakeholder Initiatief (MSI). De Fair Wear Foundation is daarvan een voorbeeld. Het CNV is vertegenwoordigd in het bestuur van de Fair Wear Foundation en lokale vakbonden zijn betrokken bij de uitvoering van de controle.

5. Er is veel kinderarbeid in de kledingindustrie

Gelukkig is er steeds minder kinderarbeid in de kledingindustrie. Maar helaas op kleine schaal komt kinderarbeid zeker nog voor, vooral bij onderaannemers en in kleine ateliers. Het gebeurt ook dat kledingfabrieken sjoemelen met de leeftijden van werknemers, waardoor in de administratie geen kinderarbeid voorkomt.

6. Het is niet na te gaan of mijn favoriete merk eerlijk gemaakt is

Kijk eens op de website van jouw kledingmerk wat er staat over de gedragscode waarbij het bedrijf is aangesloten. Of vraag in de winkel naar die gedragscode als je niets kunt vinden. Of stel een vraag op de facebook- of twitterpagina van dat merk.

Een kijkje in een kledingfabriek - Made in Cambodia

Draag ook bij!

CNV Internationaal werkt aan fatsoenlijke werkomstandigheden
in de kledingindustrie. Met uw bijdrage kunnen we dat blijven doen!

Ik geef een gift

Cookies op cnvinternationaal.nl

Deze website maakt gebruik van cookies. Wat betekent dit?

Wij gebruiken cookies om het gebruiksgemak voor onze bezoekers te verhogen en een gepersonaliseerd ervaring te bieden aan elke gebruiker. Door middel van cookies onthouden we uw voorkeuren en meten we gebruikersinteractie. Een cookie kan geen persoonlijke informatie bevatten, zoals een telefoonnummer of e-mailadres, zodoende kunnen cookies dus niet gebruikt worden voor ongevraagde telemarketing of e-mail nieuwsbrieven. Meer informatie over cookies vindt u in ons cookie beleid.

Ik ga akkoord