DonerenNieuwsbrief
HomeActueelVerhalen

Ivoorkust: Klachten uiten zonder angst

Vakbond introduceert eerste klachtenmeldpunt bij transportbedrijf 

Sinds een aantal jaren is CNV Internationaal ook actief in Ivoorkust, waar we samenwerken met vakbond CISL Dignité. Er was behoefte bij de vakbonden binnen bedrijven aan kennis over een goede aanpak om klachten te verzamelen en daarmee om te gaan.  Hyacinthe Coulibaly, assistent programmacoördinator in Ivoorkust vertelt hierover:  

“Onze vakbond, CISL Dignité, is altijd een organisatie geweest waar werknemers hun klachten en eisen zonder angst kunnen uiten,” zegt Hyacinthe Coulibaly, Assistent Programma Coördinator van CISL Dignité, de partnerorganisatie van CNV Internationaal in Ivoorkust. 

 

Côte d'Ivoire complaint mechanisms Workers' Rights

 

 

De eerste fase van training over klachtenmechanismen  voor zowel management als vakbonden.

“Voor onze leden binnen verschillende bedrijven is dat echter veel moeilijker. Zij hebben vaak moeite om in praktijk hun recht op organisatie en collectieve onderhandelingen uit te oefenen. Toen we de werkgeversorganisatie CGECI hierover benaderden om hen bewust te maken van deze problemen, eisten ze bewijs van schendingen van rechten. Helaas hadden we geen mechanismen om dergelijke klachten te verzamelen.”

 

 

"Daarom zijn we als vakbond zelf aan de slag gegaan om klachtenmechanismen op te zetten binnen bedrijven. Dat is een belangrijke stap vooruit om ervoor te zorgen dat werknemers hun klachten zonder angst kunnen uiten.

 

Transportbedrijf SOTRA is het eerste bedrijf dat bereid was om een box te installeren als meldpunt voor klachten. Meer bedrijven volgen inmiddels het voorbeeld van SOTRA. We hopen hiermee een brede verbetering van de rechten van werknemers in gang te zetten. Hiermee willen we het verschil maken en samen met bedrijven werken aan een een cultuur van open sociale dialoog en eerlijke onderhandelingen.”

 

Het verschil

Het management van SOTRA had zelf al een klachtenregister opgezet, legt Drissa Diarrasouba, leider van de USASO-vakbond bij SOTRA. Maar werknemers weigerden dit te gebruiken uit angst voor identificatie en represailles. Dit was een barriere voor het registreren van hun klachten. “We hebben hierover gesproken met CNV Internationaal,” zegt Hyacinthe, “en samen hebben we een vervolgens stapsgewijs een uitgebreid programma ontwikkeld.”

 

Minstens 4100 werknemers profiteren

“De nieuwe mechanismen, met een klachtenbus die is geïnstalleerd door de vakbond zelf, hebben de werknemers gerustgesteld,” zegt Hyacinthe. “Minstens 4.100 werknemers bij SOTRA profiteren direct van deze mechanismen. Werknemers voelen zich nu veiliger en zelfverzekerder bij het melden van hun klachten.” 

We hebben het voorbeeld van SOTRA gedeeld met andere bedrijven en dit heeft hen geïnspireerd om soortgelijke mechanismen te adopteren. Bedrijven uit verschillende economische sectoren, waaronder chemicaliën (SIPROCHIM), hotels (SOFITEL ABIDJAN, HOTEL IVOIRE), brouwerijen (BRASSIVOIRE HEINEKEN) en houtverwerking (Société TROPICAL BOIS, INPRO BOIS), evenals de Société Ivoirienne de Raffinerie, hebben zich gemeld bij CISL Dignité om ook deze mechanismen te implementeren.

Stappen

CNV Internationaal heeft samen met vakbond Dignité stapsgewijs gewerkt aan dit project:

  • 2021: Eerste fase van training met management en vakbonden samen werd gelanceerd.
  • April 2022: De fundamentele arbeidsstandaarden van de Internationale Arbeidsorganisatie ILO (Conventies C87 en C98), werden gepromoot en bij werkgeversorganisatie CGECI bepleit door CISL Dignité, met steun van het Afrikateam van CNV Internationaal.
  • Midden 2022: Werkgeversorganisatie CGECI vroeg bewijs van schendingen van rechten. Dit konden we niet leveren vanwege een gebrek aan verzamelmechanismen.
  • Augustus 2022: Strategisch plan opgesteld met CNV Internationaal, waarbij de implementatie van effectieve klachtenverzamelingsmechanismen prioriteit kreeg.
  • Juni 2023: Bewustwordingssessies onder bedrijfsleiders en werknemers.
  • Vanaf augustus 2023: Nieuwe klachtenverzamelingsmechanismen geïnstalleerd en gestart.
     
Côte d'Ivoire complaint mechanisms Workers' Rights

Ook bij hotel SOFITEL is intussen een klachtenbox geïnstalleerd, op de foto links de heer Zime Yogbe, leider van de vakbond Syndicat Libre des travailleurs bij Sofitel; in het midden de heer Hyacinthe Coulibaly, assistent programma coördinator van onze partner vakbond CISL Dignité; en rechts de heer Victor Koffie, maître d’hôtel van Sofitel.

Publicatiedatum 28 05 2024