Meer dan de helft van de winkelende jongeren zou eerlijke kleding kopen als ze hier meer informatie over krijgen. Dit blijkt uit een onderzoek van CNV Jongeren onder jonge consumenten. Slechts minder dan een kwart van de jongeren kent eerlijke merken. CNV Jongeren roept de kledingindustrie op om de informatie over eerlijke kleding duidelijk op de kleding te zetten. Klaas Pieter Derks, voorzitter CNV Jongeren: ‘Wees er trots op dat je eerlijke kleding maakt en loop er mee te koop.’ Op de vraag wat jongeren zou overhalen om eerlijke kleding te kopen, beantwoordt meer dan de helft dat het verkrijgen van meer informatie over eerlijke kleding hen zou overtuigen dit aan te schaffen. Kledingmerken als Kuyichi, Mexx en Jackpot zijn aangesloten bij keurmerken die aangeven dat hun kleding (voor een deel) eerlijk is. Dit is alleen niet duidelijk op de kleding of in de winkel. CNV Jongeren vraagt zich af waarom dit zo diffuus is. Je weet niet wat je koopt
Klaas Pieter Derks: ‘Zet het er op of hang er een bord bij. Dan weten we ten minste wat we kopen. De kledingindustrie moet de verantwoordelijkheid nemen om hun klanten te informeren zodat wij als klant ook de verantwoordelijkheid kunnen nemen om goede keuzes kunnen maken. Nu is het als consument vrijwel onmogelijk om dit te doen.’ Gezond werk in de kledingindustrie
In negen winkelsteden zijn 350 jonge, winkelende consumenten ondervraagd over waar ze op letten bij het kopen van een spijkerbroek. CNV Jongeren wilde weten hoe jongeren over eerlijke kleding denken. Het CNV vindt dat arbeiders in de kledingindustrie recht hebben op gezonde arbeidsomstandigheden en een eerlijke beloning. Door eerlijke kleding te kopen, kunnen we dat stimuleren.
- Bekijk het filmpje op NOS Headlines
Publicatiedatum 10 09 2007